Materiaalspelers

  • Gert

    Materiaalspelers maken de sport kapot.

    Het overgrote deel van de materiaalspelers gebruiken anti en/of lange noppen om hun gebrekkige techniek te compenseren en vergallen zo het spel van anderen. Door de storende werking van het materiaal is leuk tafeltennis niet meer mogelijk!

  • darksol

    Jammer dat alleen de mensen die er niets van snappen dat zeggen terwijl wij (ja ik ook) er ons best voor doen om het geen saaie sport te laten worden vol met geplakte rubbers , alsof dat niet dodelijk is voor de sport en ja ook ik hoor daar bij maar juistem de afwisseling zorgt voor iets leuks

    met vriendelijke groeten van iemand die gek is op het spelletje

  • trainer -A-

    Kijk, materiaal spelers gebuiken materiaal omdat ze niet alles uit ‘normale’ rubber kunnen halen. Met hun materiaal hebben ze vrijwel geen last van effect. Maar deze spelers kunnen zelf ook niets met de bal doen. Als je last heb van materiaal is dat niet omdat hun iets ergs met de bal doen, maar omdat je niet tegen materiaal kunt spelen.

    Als je de stand van het bat iets veranderd kun je in princiepe elke bal aftikken.

    En door in 1x een harde tik te verkopen krijgt de materiaal speler geen tijd om goed te verdedigen of de aanval over te nemen. Je moet voor een soort verrassing zorgen.

    Scherpe serve op de bh (heel klein beetje b-spin), dan komt de bal vaak terug op je bh. Dan loop je om en sping je de bal hard af op de bh. Dit levert heel vaak een punt op. Probeer het eens uit tegen een materiaal speler. Het enige wat je nodig hebt is een goeie fh-t-spin.

    Je moet natuurlijk niet vergeten dat vaak de oudere mensen met noppen spelen. Vroeger speelde iedereen met ander materiaal dan tegenwoordig. De kwaliteit is erg toegenomen. Alles is sneller en met meer effect. De wat oudere mensen hebben al die tijd gespeeld met langzamere rubbers. Hun techniek is niet meer te veranderen en hun oplossing is dan ook: niet zelf een punt willen (of kunnen) maken, maar een punt forceren bij de tegenstander. En als je niet tegen materiaal kan spelen, dan werkt hun overleving strategie dus goed.

    Een tip: train en speel eens wat meer tegen materiaal. En probeer er zelf eens mee te spelen om te kijken wat je er allemaal mee kan. (en je dus ook weet wat je kan verwachten).

    René

  • darksol

    Beste trainer A

    Ik vind het jammer dat je zo kortzichtig bent. teneerste er zijn verschillende soorten noppen lang en kort om een voorbeeld te noemen een dooie service met iets backspin op korte noppen is zeer eenvoudig te tikken door diezelfde noppen dus niet echt een goed idee (tegen lange noppen is het wel slim) @!#$ nu ga ik uitleggen hoe al die loosers tegen mij kunnen spelen. Noppen rubbers zijn nou eenmaal de basis van het tafeltennis en de ontwikkelingen die het gewone rubber heeft doorgemaakt zijn vele malen groter. Ook ik vind het jammer dat zogenaamde trainers, jeugdspelers met noppen laten spelen!!! ja het klopt ze winnen meer maar dat is dan ook echt alleen maar vanwege het materiaal.Het begrijpen is het allerbelangrijkst en ook daar speelt een trainer een belangrijke rol in, daar de gemiddelde trainer het zelf niet begrijpt en dat ook niet geleerd is (ja ik weet waar ik over praat, want ook ik ben trainer A). Het is puur wat theoretische kennis die je daar op die opleding krijgt maar ik vind niet dat dat voldoende is om jonge spelers te leren er mee te spelen en om tegen te spelen….

    Waarom speel ik met lange noppen???? puur omdat je anders alleen maar spelers krijgt die hard harder hardst spelen, maar gevoel hooooo maar.ach deze discussie is al vele malen gespeeld maar ik denk dat iedereen het leuk vind om naar spelers te kijken die iets anders doen dan het gebruikelijke…… misschien eens een idee om mensen met noppen uit te nodigen op een training…

    sorry voor de nogal hak op de tak reactie maar ja ik heb gewoon ff opgeschreven wat me te binnen schoot…

  • Gert

    Als reaktie op materiaalspelers heb ik nu de ideale strategie gevonden. Ik heb een heel oud batje met aan de ene zijde een “normaal” maar enigszins versleten rubber en aan de andere zijde korte nopjes. Dit gebruik ik alleen tegen materiaal spelers, bij tegenstanders met gewone sandwichrubbers gebruik ik ook een normaal batje. En wat blijkt, zonder enige oefening met dat materiaal batje won ik prompt van een anti-speler waar ik in geen 10 jaar heb gewonnen. Verder kun je veel plezieriger spelen want je hoeft niet constant bezig te zijn met het effect. Gewoon kijken waar nu de zwakke plek van je tegenstander zit en b.v. kort spelen en daarna intikken. Voor mij is het een openbaring en het heeft mij het plezier in het spel weer teruggegeven.

  • darksol

    Nou ik vind het natuurlijk erg leuk voor je dat je het spelplezier weer hebt terug gevonden. Maar ik denk dat je die tactiek toch ook met je gewone bat moet kunnen toepassen hoor. Ook met nieuwe rubbers kun je zonder effect spelen, en ja als de materiaal speler daar niets op weet te vinden is het dus een slechte materiaal speler en ja ik weet dat er een hoop mensen zijn die niet kunnen tafeltennissen en daarom anti of ander rotzooi op hun bat plakken, maar dat tekent natuurlijk ook voor de gene die er niet tegen kunnen spelen. Persoonlijk denk ik dat je door afwisselend te spelen en ja ook vaak zonder effect het spel ook dermate kan ontregelen dat de persoon aan de overkant ook niet meer goed weet wat hij of zij moet doen.

  • Wilco

    Aaan allen, materiaalspelers bederven de sport niet!!! Ik speelmet superanti en het is een hele kunst om hier mee te spelen! Probeer het maar is is kijken of je dan wat waardering voor materiaal spelers kunt opbrengen. Vooral om contra te spelen met anti is moeilijk, langere tijd zelfs bijna onmogelijk omdat je de bal 100 % goed moet raken, maar hier is natuurlijk ook een middel voor die k niet ga vertellen. Ik wil trainer worden, zou een cursus doen, maar door te weinig aanmeldingen is het niet doorgegaan. Wat mijn inziens de sport betreft zijn o.a.: agressieviteit, onsportief gedrag, niet tegen verlies kunnen, hun eigen fouten niet inzien en persoonlijke dingen zeggen.

    W.

  • trainer -A-

    Spelen met materiaal vergt inderdaad de nodige inspanning. Zelf speel ik met 2x rapid dtexs 2mm. en ben dus een aanvaller. Wanneer ik tegen materiaal speel is het een hele kunst om een goede aanval op te bouwen en een punt te maken.

    Voor de verdediging is het weer en hele kunst om deze aanval af te breken. Materiaal wil niet gelijk zeggen: verdedigen, maar het wordt zeer veel gedaan.

    Mijn mening is dat spelen met materiaal niet de sport bederft. Ik denk dat mensen die het niet met mij eens zijn, niet zo goed tegen materiaal kunnen spelen. Als je weet hoe je er tegen moet spelen en anticiperen, dan speelt het net als tegen andere rubbers. Dat het extra inspanning vergt komt denk ik omdat je niet gewent ben tegen materiaalspelers te spelen. (misschien omdat je het niet leuk vind of wat dan ook) Dus als je beter wil presteren tegen materiaal, moet je er vaker tegen spelen. Het is ook handig om zelf even er mee te spelen en te zien wat je er mee kan doen. Dan weet je ook wat je kan verwachten.

    ———————————————————————————————————————

    Leuk dat je ook een trainingscursus wil gaan doen. Maar let wel op als je training geeft dat je aanwijzingen geeft die goed zijn voor die ene persoon. Iemand die de aanval in zich heeft moet je niet laten verdedigen. En zorg ervoor dat je objectief jezelf kan beoordelen. Zorg dat pupillen die je training geeft geen copien worden van de trainer. Dat komt het spel niet ten goede.

    ———————————————————————————————————————

    Veel succes met je cursus.

    René

  • Kevin Rouwette

    Ik denk dat de oorzaak is dat een speler met een goede techniek verliest van een een persoon die als een zak zout met zijn materiaal aan het spelen is. Zelf ervaar ik dat als zeer frustrerend, omdat je zelf mooi verzorgt tafeltennis speelt maar op een of andere manier niet in de gaten krijgt hoe je er tegen moet gaan spelen.

    Men gaat meestal met materiaal spelen omdat ze bijvoorbeeld een zwakke FH of Bh hebben, en niet mee kunnen met de gewone spelers omdat het hun te snel afgaat.

  • trainer -A-

    Het aanvallende mooi uitziende spelletje is niet het enige spelletje wat er is. Was er niet mooi en flitsend uitziet wil niet zeggen dat het effectief is. Tja, dat levert frustraties op. zo is dat bij sporten.

    Ieder heeft zo zijn tacktiek. De een moet het hebben van zijn technisch goede spel, de ander van zijn tacktische keuze van zjn batje. Het is maar hoe je zelf wil winnen. (weerskanten niet negatief bedoelt) Dat je materiaal neemt als je (bijvoorbeeld) een slecht BH heb kan ik me goed voorstellen. Je past jou spel aan zodat je wel beter speelt. (met de bedoeling punten te maken)

    Ik denk als je zegt dat materiaal verboden moet worden omdat het niet leuk is om tegen te spelen, dan moet je ook de ruwe rubbers verboden maken. Hier kun je namelijk ook vervelend (veel effect bijvoorbeeld) mee geven. Dat zou het spel helemaal van de tv af halen. Misschien dat materiaal wel beter is voor de tv als ht hele snelle spul van tegenwoordig.

    Mijn mening is: Materiaal moet kunnen!

    Ik verlies ook van materiaal spelers (win er ook wel van) domweg doordat er te veel word getraint zonder materiaal. We kunnen ons moeilijk anticiperen op het materiaal. Een aanval met noppen komt nou eensmaal anders aan dan een aanval met ‘normale’ rubbers. Voor de verdediger komt een bal ook anders aan als iemand meer met snelheid spint of meer met spin spint. Daar zijn ook verschillende speltypes in.

    Als je tegen materiaal speelt en je komt er niet doorheen, probeer dan niet te gan vloeken, maar verander je spel gewoon. Zoek waar de zwakke punten zitten. Hard rammen lukt meestal niet.

    René